Nu tar bloggen en paus



Nu tar även bloggen lite semester.
Det är jättekul att ni har hittat hit och att ni läser bloggen,
hoppas ni forstätter läsa igen när bloggen är tillbaka
om en vecka eller två.

Till dess får du klicka här nedan, luta dig tillbaka och fundera

what matter is how we live and love

(Hittade den på bloggen petersprojekt.blogspot.com)


Ingen sommar utan Winnerbäck



I går åkte vi på sommarens första konsert. Det är ingen sommar utan minst en konsert eller festival tycker jag, det förhöjer stämningen på hela sommaren. Så igår såg vi Winnerbäck i Mariestad. Och vill man ha sommarstämmning så är ju en konsert med Winnerbäck ett säkert kort!

Borgunda - Sverige vackraste by


 

       

                       


and the most wonderful place on earth!

favorit smoothie



Favorit smoothien görs på följande sätt och räcker till ett glas:

1 dl frysta hallon och blåbär
1 dl vanilj yoghurt
1 dl lättmjölk
1/2 - 1 st hel banan


Mixa allt med en stavmixer eller matberedare.

Enkelt och gott som mellanmål eller efter maten istället för glass!

I love chocolate

Lite mer kuriosa om Choklad är att den ursprungligen kommer ifrån Amazonas i Sydamerika och man började redan för 2500 år sedan att använda sig av kakaobönan. Vi fick den hit till oss i Europa efter det att Christofer Columbus besökte ön Guanaja utanför Honduran 1502. Då visste man inte riktigt vad man skulle göra med kakaobönan som kallades för "det bruna guldet" men så småningom och framför allt i Sydamerika gjorde man dryck av kakaofrukten och ansåg att den vara bra för kärlekslivet och för hälsan. Aztekerna kryddade drycken med chili och vanilj och det sägs att Casanova lär ha varit förtjust i drycken och drack flera koppar varje dag. I slutet av 1800-talet började man tillverka chokladpraliner och senare chokladkakor. (Supermat, Helena Nyblom)



Själv bakade jag igår och gjorde nyttiga muffins med både kaffe och 72 % choklad i. Superbra lite grövre muffins att ha med som mellanmål på jobbet eller efter träningen!


Kaffe & mörk choklad i samma muffins

ca 15 st

  • 2-3 dl fullkornsmjöl av dinkel
  • 1 dl havregryn/fiberhavregryn/nakenhavre
  • 1/2 dl hackad mandel
  • 1-2 msk flytande honung
  • 2 tsk bikarbonat
  • 5 msk grovhackad mörk choklad, minst 72% kakaohalt
  • 1/2 dl rapsolja
  • 1 dl naturell lättyoghurt vanilj
  • 1/2-1 dl avsvalnat kaffe
  • 2 stora mogna bananer
  • 2 uppvispade ägg

Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Blanda samtliga torra ingredienser och kryddor i en bunke. När alla dessa är väl blandade tillsätter du under omrörning honung, rapsolja, vaniljyoghurt, mosad banan, mörk hackad choklad och de uppvispade äggen. Rör till en kladdig men sammanhållande smet. Klicka med en sked ut smeten i formar på bakplåtspapperklädd plåt. Grädda i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Låt svalna på galler. Goda nybakta såklart men går också utmärkt att frysa. (Taget ifrån Nina Ahlm's hemsida)


Choklad; hälsosamt och nyttigt!




Jag skulle kunna sluta att äta godis, dricka kaffe och vad som helst med aldrig sluta äta choklad! Som tur är är till viss del choklad både nyttig och hälsosam, dock bara om man äter mörkchoklad med över 70 % kakaohalt. Då kan man äta några bitar ca 10-20 gram 4-5 dagar i veckan med gott samvete och samtidigt vara hälsosam och må bra.


Mörk choklad innehåller antioxidanterna flavonoider och mineralet magnesium vilket gör att den är nyttig och choklad över 70 % är framför allt bra för hjärt- och kärlsystemet. (Supermat, Helena Nyblom, Albert Bonniers Förlag, 2007)


Dessutom är chokladen ett afrodisiak. Det är ämnet phenylethylamine som finns i chokladen som tros stimulera lusten och härma samma känsla som man får när man är förälskad. Magnesiumet minskar PMS-symtom och enligt japanska forskare innehåller en del av kakaobönan en antibakteriell komponent som skyddar mot hål i tänderna (Aftonbladet kropp och hälsa, 2008-04-15).


Bra va? Ett hälsosamt godis som man blir glad av, mår bra av och inte får hål i tänderna av!


I Do

Hittade texten till en av mina favoritlåtar med Placebo.
En enkel men väldigt fin kärlekssång, som jag vill dela med mig av.

I Do - Placebo

I wanna be much more like you
Your effortlessly graceful scene
That drips from every pore of you
Where logic cannot intervene
I wanna take a bath with you
And wash the chaos from my skin
I wanna fall in love with you
So how do we begin?

I wanna be a girl like you
The way you swing your hips in jeans
I wanna wear my face like you
Shiseido mac and maybellene
I wanna paint the town with you
And tickle you until you scream
I wanna fall in love with you
I wanna say I do
I wanna say I do
I wanna say I do
I wanna say I do
I wanna say I do

I wanna be much more like you
The way your smile lights up the room
I'll kick back as men flirt with you
Till Jealously I'll stay in you
This confidence in me and you
This hope that you and I will bloom
I wanna fall in love with you
I wanna say I do
I wanna say I do
I wanna say I do
I wanna say I do
I wanna say I do

The question is do you?
(
http://www.sweet-prince.com/viewtopic.php?id=1336)

YouTube

Träningsinspiration

I går var det jättefint väder och en ljummen sommarkväll, perfekt för grillning med vin på altanen. Härligt, sådant behövs för att ladda om! I dag öser dock regnet ner och dagen kommer förmodligen gå åt till att läsa böcker och lite surfning på nätet.

Det är första veckan på semestern och det är lite svårt att koppla av ordentligt. Men jag har hittat några sidor med tips för att stressa ner och koppla av:

Lauramagasin - börja dagen mjukt

Toppform's avslappningsmetoder

MåBra's reportage om att yoga sig frisk

Tips och inspiration på träningsbloggar och hemsidor:

Toppformsutmaning - svara på frågor och få ett egen träningsprogram gratis

Tips på träningsbloggar

Slutar det regna kommer det bli en ordentlig promenad senare idag, det brukar alltid göra susen för att varva ner och koppla av!

Home Sweet Home



Du är det dags att börja semestern på riktigt och åka hem till landet!

Summermusic



De här damp ner i brevlådan för några dagar sen.
Neil Young's "Harvest" och Cat Steven's "the early tapes"
Skön musik att lyssna på ljumna sommarkvällar

Shopping!



Åh va skönt det är att shoppa! Första dagen på semestern och jag var inne i stan för att klippa mig samt shoppa lite. Man mår faktiskt lite bättre av att shoppa och få lite nya saker, det får dock inte bli mer än en tokshoppning i månaden. I dag blev det nya lakan på Rean på Hemtex. Det är alltid kul men nya lakan och det blir roligare att gå och lägga sig med en bra bok om man har nya lakan.

Skrivböckerna är ifrån Åhlens och kommer följa med mig i sommar. Dessa ska användas för att samla in "kom-i-håg att göra" anteckningar, bra citat, boktitlar som kan vara värda att läsa samt nya idéer till bloggen.

Sedan har jag även köpt sneakers, och två par till och med!! Har inte haft ett par sedan mellanstadiet tror jag, men fick för mig att jag ville ha ett par. Jag har sett ett par ljusblåa Converse innan som jag tänkt köpa, men nu var de slut på Åhlens så det blev ett par högre svarta på rean istället. Men jag var ju ändå tvungen att gå till Sneakers affären här i Göteborg och titta på de blå också och då hittade jag de här blårutiga som jag blev kär i och som jag bara var tvungen att ha! Och visst är de fina?!

Semester!!






Äntligen! Efter två års hårt arbete på detta företag har jag semester i fyra veckor framöver! I fredags fick vi årets sommarpresent, ett handledssmycke designat av Ernst Billgren. Smycket kallas Nätrullen och är en kampanj av Cancerfonden. Det går bara att köpa smycket under tennisveckan i Båstad 4-13 Juli eller hos Cancerfonden i Stockholm. Företaget är med och sponsrar tennistävlingen Catella Swedish Open och har valt att även sponsra Cancerfondens unika kampanj "Nätrullaren" genom att ge ett smycke till alla sina anställda och utvalda kunder (Collector). Förutom smycket fick vi även en vit Lacoste T-shirt med företagets tryck på högerarmen.


Kampanjen Nätrullen startade under tennistävlingen sommaren 2007 och består av ett unisex-armband med en tennisboll som är på väg över ett tennisnät och budskapet är:

 "Precis som sjukdom så är Nätrullaren en situation där vinst och fölust är mycket nära varandra, insamlingen kanske kan göra den lilla skillnaden som gör att bollen kan tippa över och det blir poäng".


En hel del cred måste jag ge företaget jag jobbar på då våra presenter även sponsrar en "god sak". På julfesten förra året hade vi auktion på överblivna tavlor som hängt på kontoret och hela överskottet gick till Hand in Hand, vilket är en organisation som bland annat stödjer kvinnligt entreprenörskap i Indien. Där Kvinnor får tillgång till mikrolån med låg ränta. Pengarna används för att starta eget eller investera i det redan existerande familjeföretaget. Mycket bra tycker jag!


Måbraläsning i sommar...



Köpte senaste nummret av tidningen MåBra igår och fick med boken Lyckan, Kärleken och meningen med livet av Elizabeth Gilbert. Det verkar vara en riktigt bra mysbok att läsa nu i sommar. Jag har fortsatt läsa Å andra Sidan och den blir faktiskt bättre, snart är jag väl fast.

"För att på allvar ge sig själv tid och utrymme för att finna sig själv bestämmer hon sig för att alldeles själv ge sig ut på en lång resa. I den här boken får vi följa med på hennes reseäventyr. Hon börjar i Italien där hon lär sig konsten att njuta, i Indien konsten att nå sinnesro och i Indonesien hitta balans. En intensiv, känslig och underhållande memoar om att finna sig själv och allt som kan hända när man tar ansvar för sitt eget välmående."

Låter väl som en bra och inspirerande bok? Ibland måste man stanna upp och ta sig tid att reda ut sitt liv. Vad ska ni läsa i sommar?

Dagens citat;

Var inte rädd för livet. Tro att livet är värt att leva och din tro kommer att se till att det blir så.


William James




Jag kan inte ge något recept på framgång, men däremot ett på misslyckande: försök att vara alla till lags.


H B Swope




Vill du vara glad själv får du först glädja andra.


Norge

chick music



Äntligen har skivorna kommit, dock inte alla. Den bästa sommarmusiken kommer med en senare leverans, bara det inte dröjer allt för länge bara! Det här är en del av det jag beställt, men märkte när jag packade upp det att det blev visst lite tjejigt.

Brittneys nya skiva tänkte jag ha som ny träningsmusik, har gjort en snabblyssning och den kanske inte var så bra som jag hoppats på men men får se, den kanske blir bättre. Celine's "Falling Into You" med massa balader på är den mest spelade just nu. Jag har tänkt köpa "Let's Talk About Love" i flera år nu men det har aldrig blivit av. Men nu blev äntligen dessa skivor köpta och mest av nostalgiska orsaker. Och Lets Talk about Love kommer spelas nästa gång jag städar!

Sundborn goes extreme

Utställningen Sundborn goes extreme pågår hela sommaren. På deras hemsida http://www.carllarsson.se/ finns information om alla konstnärer som ställer ut plus att de har en hel del kul workshops.

28 juni och 12, 26 juli, samt 16 augusti hålls workshopen "Se kurbitsblommor växa!" Där Åsa Westlunds (i förra inlägget) kurbitsmålerska Anne Hjerp visar hur hennes skor blir målade. Då kan man även passa på att köpa hennes skor, då de finns för försäljning.

Jag var i Sundborn för ett antal år sedan och titta på mitt favorit konsträrspar Carl och Karins hem, och har jag tid och möjlighet hade det varit kul att åka tillbaka igen just i år då utställningen pågår!

Kurbitsmålade högklackade träskor



I dagens GP finns det en artikel om Åsa Westlund som är designer och säljer jättesöta högklackade träskor med kurbitsblommor på. Hon ställer även ut på Sunborn goes extreme i Carl och Karin Larssons's hemby Sundborn i sommar.


På hennes hemsida http://www.asawesterlund.com/ kan man se hennes olika skokollektioner, tyvärr står det inte vart man kan köpa dem. Hade varit kul att ha ett par, men jag skulle ha svårt att veta vad jag ska matcha dem till för kläder. Vanliga svarta jeans kanske?

Rea på Laredoute

Jag har sneglat en hel del på rean på  www.laredoute.se, men det har inte blivit av att jag slutfört beställningen än. Det är så svårt att bestämma vad man egentligen vill ha, det är ju så mycket! Nu har de dessutom ännu lägre priser, så nu måste jag se till att få i väg beställnigen, kosta vad det kosta vill!!

Nu har äntligen även min beställning ifrån CDON blivit skickad, det tog tid, alldeles för lång tid tycker jag. En hel vecka tog det innan de lyckades leverera mina skivor. Jag får förmodligen dem imorgon eller övermorgon, äntligen!


RSS 2.0