Bokmässa


Det var bokmässa i helgen, och vi var där under hela söndagen, prick kl 9 gick vi in och började med en kopp gott kaffe i Värmlandsmontern. Vi hade förväntat oss mycket folk, trängsel, köer, värmeslag, vätskebrist och onda fötter men allt flöt på hur smidigt som helst. Visst var det mycket folk, men inte så att det störde. Vi köade inte speciellt mycket, lite till maten, i några bokkassor men aldrig till toaletten. Under söndagen ingick seminarierna i entrépriset, så vi flydde mässmontrarna och gick upp på plan 2 ett par gånger till de lugna föreläsningssalarna och hälsorummen.


Ett par böcker blev ju köpta så klart, går inte att undvika utan det blev i alla fall så många man orkar släpa runt på.





Lite suddig bild, men den är tagen på Camilla Läckbergs seminarie om "Mera mord i Fjällbacka". Senare fick jag även den nya boken Sjöjungfrun signerad. Camilla har blivit lite av en favorit för mig, hennes böcker har dock varit lite ojämna. Några har varit väldigt bra, medan andra har varit mindre bra. Jag beundrar dock henne som författare, att gå in i sitt skapande och enbart skriva böckerna för sin egen del under en tid. Sen när böckerna är klara, ser hon dem som produkter färdiga för lansering och marknadsföring. Hon höll även sitt seminarie själv, utan någon moderator vilket är vanligast. Jag gillar dessa (affärs)kvinnor!




Massan hade även ett par fotoutställningar

Det sista på hela bokmässan blev ett seminarie av Helena Nyblom om hennes bok "Supermat". En bok jag kan rekommendera, med ett antal kapitel om några av våra vanligast och bästa basvaror och födoämnen vi kan äta. Till exempel är det bra att äta frukt och grönsaker i regnbågens alla färger och några bitar mörk choklad ett par gånger i veckan (se tidigare blogginlägg).


(bilden är tagen ifrån www.adlibris.com)

Är man intresserad av böcker och kultur är bokmässan väl värd att besöka.
Jag kommer definitivt komma tillbaka fler år!


dags att stega på



(bilden är tagen ifrån www.utrustad.se)

Måndag och ny vecka, och nu måste det bli skärpning med mer motion och nyttigt mat. I fredags åkte stegräknaren på, egentligen bara för att testa och se hur många steg man går på jobbet en vanlig dag. Rekomenderat är att gå mellan 10 000 -11 000 steg per dag. Sedan ska man äta ungefär lika många kalorier som man gör av med per dag, och helst då göra av med lite fler än vad man äter om man vill slimma figuren.

I fredags lyckads jag gå 5 600 steg, och då inkluderade det en lite promenad på stan i jakt efter en restaurang på fredags kvällen. Detta gav en liten hit om att jag rör mig bara hälften av vad jag borde och därmed ökade motivationen. Så har jag inte gått mina 10 000 steg när jag kommer hem ikväll blir det en kvällspromenad för att gå resten!

Trevlig helg!

Tyvärr har jag fortfarande problem med internet hemma, så det blir inte så många inlägg just nu. Men håll ut det kommer... Här kommer i alla fall ett norskt litet ordspråk inför helgen. Ett ordspråk som först kanske verkar väldigt enkelt, men om man tänker efter, är det vekligen så himla enkelt att följa?

" Vill du vara glad själv får du först glädja andra"
Norge


Nu är Götheborg hemma igen!

Ostindiefararen Götheborg är hemma i Göteborg igen. Den ligger vid Eriksbergskranen på hissingen.

Under två helger framöver får man gå ombord och titta, vilket jag mer än jättegärna vill göra!! Dock hade jag tänkt ta det lugnt i helgen, så det blir nog ingen båt eller sjömän för min del.

Läs mer om Götheborg på SOIC's hemsida

Höstläsning



Jag har fastnat för Peter Robinsons deckarböcker om Alan Banks. Jag brukar lyssna på ljudböckerna när jag kör bil eller grejar hemma, men nu har jag köpt den första boken i serien och eftersom den inte är utgiven på svenska läser jag den på engelska. Det är ett perfekt sätt att träna upp engelskan på, dessutom gillar jag den nästan mer på engelska eftersom språk, karaktärer och landskapsbeskrivningar är väldigt engelska. Man kan nästan se de mysiga engelska pubarna med träinredning och våta ölringar på bordet framför sig. Det ger en härlig engelsk myskänsla inför hösten.

Vad är det som droppar?


Bara vanligt vatten, drippdropp drippdropp....
Det har regnat i stort sett hela helgen och så här såg det ut utanför köksfönstret hemma i byn. Men är man ute på landet måste man ändå passa på att ge sig ut på en promenad. Så det blev två småpromenader, en med fullt regnställ på, stövlar och paraply och en då det faktiskt höll upp lite på söndasfömiddagen.



Det är sällan jag använder mina stövlar men i helgen kom de väl till pass. Dessa är köpta i fjällbyn Beitostölen i Norge sommaren 2004. De är praktiska men framförallt väldigt snygga!

lite internetproblem...

Jag har haft lite problem med internetanslutningen hemma, och jag som inte alls gillar teknik och speciellt inte när det inte fungerar har inte orkat ta tag i den än... Därför har det inte blivit några blogginlägg på ett tag.
Men jag ska förska passa på medan jag kan och göra några inlägg, dock
kanske inte lika ofta och alla bilder blir inte med mobilen 
utan det blir lite blandade bilder framöver.


Den här bilden är tagen av
mamma i Ronneby Brunnspark

RSS 2.0