Dagens citat

Tänk att två enkla rader kan säga så mycket. Det är många gånger ett citat eller ordspråk får en att tänka till. Först får man en ahakänsla och sen tänker man "ja men just det, så kan det vara". Ett citat kan enkelt sätta ord på något man känner. Ibland brukar jag ställa motfrågor till citatet istället för att bara köpa det rakt av. Detta citat fick mig att tänka till.

"Jag vet vad jag flyr ifrån, men inte vad jag söker efter"

Michel de Montaigne.



Någon mer som känner igen sig i att alltid söka efter något annat, att tro att det är bättre på andra sidan? Jag vet precis vad jag flyr ifrån, men jag vet inte vad jag vill ha istället. Så mina motfrågor blev;


Vad flyr jag ifrån och varför? Vad söker jag efter och vad vill jag ha istället? Varför kan jag inte stanna kvar och acceptera det jag flyr ifrån, tills dess att jag vet vad det är jag söker efter. För först då är det väl ändå dags för mig att fly på riktigt.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0