Äkta pepparkakor

Jag provläste boken Äkta vara: guide till oförfalskad mat av Mats-Eric Nilssonadlibris.com. Visserligen visste jag redan innan att den mat vi köper, speciellt färdiga kakor innehåller mycket tillsatser och konserveringsmedel för att hålla sig kanske inte bättre men framför allt längre. Men det här stycket fick mig ändå att tänka till än en gång:

"En del tillsatser - konserverings- och antioxidationsmedel - syftar förstås till att öka produkternas hållbarhet. Så att de ska hålla längre i ditt kylskåp och skafferi, men i huvudsak för att kunna exponeras så lång tid som möjligt på butikshyllan. Det är ju därför pepparkakorna du köper i december kan ätas även nästa jul. Det är dock knappast någon konsument som begärt denna extrema shelf life, livslängd på hyllan. Vem har förresten kommit på att vi genom så stora inköp som möjligt ska överföra en del av butikernas lager till det egna hemmet?"




Därför är jag ännu mer glad och stolt över att mina pepparkakor är äkta Annas pepparkakor och ingenting annat! Och jag tror nog att jag har köpt mina sista färdiga kakor från butik....

Kommentarer
Postat av: Ewa

Dom va goda! Jag snokade i skafferiet och provsmakade :)

2008-11-28 @ 17:27:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0