Är du en Lohas?


Ekologiskt, rättvisemärkt, global hållbarhet, miljömedveten, hälsomedveten orden är många och det är en trend. Dock en bra trend tycker jag om det betyder att folk blir mer medvetna om vår miljö på ett bra och förhoppningsvis långvarit sätt. Jag vill att den mat jag äter är ren från kemikalier och tillsatser. Jag vill att min paprika och mitt äpple inte är något annat är en paprika och ett äpple. Smaka vad det smaka vill och kosta vad det kosta vill. Dock blir jag lite skeptisk när något blir jättepopulärt av många och när ekologisk mat blir trendig. För hur hållbart blir det, hur ekologiskt är egentligen alla ekologiska produkter? Världen går ju runt på att folk handlar och att folk tjänar pengar.


Enligt fredagens Göteborgs Metro betyder Lohas Lifestyles Of Helth and Sustainability och är en konsumentgrupp som fokuserar på hälsa, miljö, personlig utveckling, hållbar livsstil och social rättvisa. Ett begrepp som har funnits i USA sedan 80-talet. En Lohans gillar att shoppa men bryr sig mer om miljön och vill veta var produkten är producerad samt satsar på en dyrare kvalitetsprodukt som är miljömässigt hållbarare än en billigare masstillverkad produkt. En Lohas ser dessutom positivt på framtiden och vill vara med och skapa en hållbar civilisation. (Metro, Göteborg, 2008-10-24)


Är du en Lohas? Är jag en Lohas? Nja kanske. Man kanske inte behöver kalla sig för en Lohas för att tro på en hållbar civilisation och en mer miljövänligare värld att leva i, men det kan ju inspirera.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0